Metodiky výuky
Obecné pedagogické zásady:
1) Od jednoduššího ke složitějšímu (JAK = Jan Amos Komenský)
2) Problémová výuka - nejlépe si problematiku osvojíte, když na řešení problému přijdete sami
3) Brainstorming
4) Při výkladu stát před třídou - ne sedět za stolkem
5) Cíl výuky
6) Zopakovat, často opakovat, opakování je matkou moudrosti (JAK)
7) Při kladení otázek - prvně vyslovit otázku a pak oslovit žáka
Těžiště práce studentů v předmětech Kontrola a měření (STR + STA), Laboratorní cvičení (TZB) a Technická měření (TEL) je v samostatné práci - měření, kontrolování, hodnocení a zpracování výsledků z kontroly a měření
Pohled do minulosti do výuky laboratorních měření nejen ve strojírenství
Co jsem zažil já, jako průmyslovák
7O-tá léta - cca 10 cvičení za školní rok, změřeno ve škole a zpracováno doma na výpočtové listy, které jsme si rýsovali
Co jsem zažil já, jako učitel
80-tá léta - cca 10 cvičení za školní rok, změřeno ve škole a zpracováno doma na výpočtové listy, které si žáci kupovali jako předtisky
90-tá léta - cca 10 cvičení za školní rok, změřeno ve škole a zpracováno doma na výpočtové listy. První PC v laboratoři bylo v roce 1992. Začínáme dělat tabulky a grafy na PC, které se vlepují do sešitu. Protokoly se většinou dělají do sešitu a 1-2 protokoly se dělají jako projekt s komletní zprávou z měření někteří už s podporou PC.
Po roce 2000 přibývá počítačů a tak všechny tabulky a grafy jsou na PC.
Od roku 2005 postupně jsem zavedl systém předpřipravených protokolů. Je v něm zadání, pokyny pro práci, teorie, odkazy na jiné weby, videa, fotky z měření, ukázka protokolu z technické praxe, ...