Hodnocení žáků - klasifikace
03.06.2008 22:01Je toto hodnocení žáků - klasifikace spravedlivé?
Například je žák(-yně) hodnocen(-a) ústně a písemně, obě hodnocení považuje vyučující za rovnocenná. Průměrná známka vychází na 1,6, jakou známku dostane žák na vysvědčení? Já si myslím, že 2. Je to spravedlivé? Já si myslím, že ne! Zdůvodním to takto:
Průměrná známka | Hodnocení - známka | Rozsah - stupeň |
1,00 - 1,50 | 1 | 0,5 |
1,50 - 2,50 | 2 | 1,0 |
2,50 - 3,50 | 3 | 1,0 |
3,50 - 4,50 | 4 | 1,0 |
4,50 - 5,00 | 5 | 0,5 |
Na jedničku a na pětku je použit menší rozsah stupnice, toto hodnocení je užší a nespravedlivé.
Jak by to mělo podle mne být? Stupnice by měla být rovnoměrná a všechny známky by měli mít stejný rozsah - tedy 4/5 = 0,8.
Výsledky jsou pak v následující tabulce:
Průměrná známka | Hodnocení - známka | Rozsah - stupeň |
1,00 - 1,80 | 1 | 0,8 |
1,80 - 2,60 | 2 | 0,8 |
2,60 - 3,40 | 3 | 0,8 |
3,40 - 4,20 | 4 | 0,8 |
4,20 - 5,00 | 5 | 0,8 |
Co vy na to?
Další příklad z maturit - ve vyhlášce se uvádí, že se známka z písemné části z Českého jazyka a literatury započítává nejméně 1/3. V dalším hodnocení, které má 2 části a jsou rovnocenné byl hodnocen jedničkama. Výpočet - beru v úvahu hodnocení písemné části 1/3: 1 + 1 + 3 = 5 / 3 = 1,66. Žák dostal podle zkušební komise 2, protože použili nerovnoměrnou stupnici pro klasifikaci. Podle rovnoměrné stupnice by měl dostat hodnocení 1 - jedničku.
———
Zpět